dinsdag 3 mei 2016

Recensie Astrologie voor de Ziel (Maansknopen)

Als kreeft voel ik de maan altijd. Dus als er op een boekomslag de maan is afgebeeld, ben ik gelijk nieuwsgierig. In dit geval trok het boek van Jan Stiller: 'Astrologie voor de ziel'; Wat maansknopen onthullen over je aanleg en persoonlijkheid, mijn aandacht. Laat je niet in de war brengen door de voornaam van de auteur, volgens haar Facebookpagina is het echt een schrijfster, een astrologe dus.

Noordelijke Maansknoop

De maan in de astrologie heeft invloed op onze gevoelens en stemmingen. Ze vertelt ons ook hoe we onszelf graag zien. De 'maansknopen' (de punten waarop de maan in haar baan die van de zon kruist) in de horoscoop kunnen ons informatie geven over de uitdagingen die je tegenkomt in je leven.

Astrologie voor de ziel is opgedeeld in twaalf hoofdstukken, voor elke maansknoop een. Via de tabel in het boek kun je bekijken waar jouw noordelijke maansknoop staat. (Het boek gaat alleen in op de noordelijke maansknopen.) Je zoekt je geboortedag op en je ziet in een oogopslag de tekenpositie van je maansknoop. In mijn geval - en met mij iedereen die geboren is in de periode 28 oktober 1973 t/m 10 juli 1975 -  is dat Boogschutter. Deze noordelijke maansknoop staat in het 9de huis. De teken- en huisposities van de noordelijke maansknoop op het tijdstip van je geboorte geven je diepste kernkwesties – dat wat je hier op aarde moet uitzoeken – aan.

Jouw knoop

De informatie die voor jouw knoop van toepassing is, wordt beschreven in een hoofdstuk met daarin een aantal paragrafen. Het hoofdstuk over noordelijke maansknoop in Boogschutter telt 38 pagina's. Er is een onderverdeling gemaakt naar persoonlijkheid, behoeften, relaties, doelen en helende themasong. Onder deze hoofdstukjes is een aantal rubrieken ondergebracht, zoals 'Wat deze mensen echt willen' en 'ontspanning',

Helende themasong

Spiller geeft bij elk teken in de noordelijke maansknoop een muzieksuggestie, een helende themasong. Deze nummers staan op de cd Unfolding as it should. Helaas is deze muziek niet te vinden op Youtube en de cd niet meer verkrijgbaar op haar website. Er staan fragmenten van de songteksten bij elk hoofdstuk, maar ik ben ook wel nieuwsgierig naar hoe de helende themasong voor Boogschutter klinkt..!

Serieus

Het boek heeft een mooie omslagillustratie waar ik blij van word. Het is een degelijk naslagwerk, met z'n 500 pagina's. Ontrafelen wat je hier op aarde moet uitzoeken, is natuurlijk ook een ernstige taak. Ik mis in het boek wel een beetje luchtigheid. Het lukte mij daarom niet om het hele hoofdstuk over 'mijn' noordelijke maansknoop in een keer te lezen. Een of twee kleine hoofdstukjes per keer ging beter, maar, nog steeds, best zwaar...

Astrologie voor de ziel is een boek dat kan helpen bij het ontwarren van een aantal (levens)vragen. Wil je een snelle suggestie voor de juiste richting? Met de heldere informatie in het overzicht, zoals de helende affirmaties, kun je snel meters maken. Wil je iets meer diepgang? Zoom dan in op de rest van de inhoud.

Geen opmerkingen: