dinsdag 19 juli 2016

Recensie 'In je kracht door kleur'

"Kleuren inspireren mij enorm". Ik hoor het Frank Govers zo weer zeggen, in een televisiereclame voor wasverzachter, heel, heel lang geleden.

In ‘In je kracht door kleur’ introduceert Margo Ruiter een kleurensysteem voor persoonlijke groei en bewustwording. Dit is opgebouwd uit vier dimensies: licht-donker, terra, rood en magenta. In totaal beschrijft ze 22 kleuren. Per kleur belicht zij onder meer de technische, psychologische, cultuurhistorische en energetische aspecten en het donker en licht. De meer dan tachtig oefeningen beloven je mee te nemen op een inspirerende ontdekkingsreis naar jezelf.

Roze met zwart

Bij het eerste keer doorbladeren van het boek valt het als vanzelf open op bladzijde 117. De eerste zin gaat over roze met zwart. "Roze met zwart wordt gezien als stoer en ook wel kinky: het meisje dat opgroeit en zelfstandig wil zijn". Interessant! Even het hele hoofdstuk over roze lezen. Elk hoofdstuk over een kleur is opgedeeld in subkopjes met de titels:

• Historisch
  • Psychologisch
  • Chakra
  • Hoofdthema
  • Verwant thema
  • Energetisch
  • Donker-licht
  • Affirmatie
  • Fysiek
  • Kristal
  • Kosmisch
  • Representant
  • Oefeningen

Kleurenthee

Bij een aantal van de twee├źntwintig kleuren die beschreven wordt, noemt Margo Ruiter ook een passende Zuci Kleurenthee. Dit is een door de auteur ontwikkeld systeem, voor elk chakra een eigen thee. Bij roze zie ik geen passende thee staan, terwijl er bij chakra staat dat het centrum van deze kleur in de schouders ligt. Ook vind ik het verwarrend dat er geen uitleg is bij de representant. Bij roze staan Lady Nana en Lady Rowena genoemd. Wie zijn dat en wat is de verbinding met de kleur roze? Dit kan ik in het boek nergens terugvinden.

In je kracht door kleur

De auteur geeft in de inleiding aan dat wanneer je de taal van kleur bestudeert en integreert in je dagelijks leven, je beter geaard bent. Ben ik voor :) Wat ik mis in het boek is een duidelijk beschreven methode met welke kleur je nou precies aan de slag kunt om in je kracht te komen. Toevallig viel het boek bij mij open bij roze. Maar misschien is op dit moment zandgeel wel een betere kleur om te onderzoeken. Ik verwacht een beschrijving in het boek die de lezer (of therapeut) daarbij helpt. Of is het de bedoeling dat je eerst alle tachtig oefeningen doet? Dan kunnen we het beter een werkboek noemen.

Kleurboek

Het boek is mooi om te zien en fijn om door heen te bladeren, Bij elke kleur staat er een paginagrote afbeelding van een schilderij in die kleur, door de auteur geschilderd. De kleuren die besproken worden, worden subtiel doorgevoerd in de opmaak van het betreffende hoofdstuk, door het opsommingsteken van de subkoppen in die tint weer te geven.

Geen opmerkingen: